برو به محتوای اصلی

چه استانداردهایی برای هتل 5 ستاره وجود دارد؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در کجا بریم می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربتون رو به اشتراک بگذارید!

آرمین آچاک
آرمین آچاک،دکتری بازاریابی گردشگری

هفت استانداردی که هتل‌های پنج ستاره به آن نیاز دارند:

استانداردهای هتل و رستوران‌های 5 ستاره برای افراد مختلف بسته به شرایط و انتظارات شخصی متفاوت می‌باشد و برای رتبه بندی هتل‌ها در دنیا استاندارد مشخص و بین المللی تعریف نشده است. اما در اینجا چند مورد از باید و نباید این صنعت بیان می‌گردد تا تفاوت میان هتل‌های چهار ستاره با پنج ستاره و حتی تفاوت‌های جزیی هتل‌های پنج ستاره با یکدیگر نیز مشخص شود:

1.خدماتی که مهمانان را افراد مشهور و مهم می‌داند:

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کارکنان فعالیتشان را بواسطه عشق و علاقه انجام می‌دهند و نه بعنوان صرفاً یک شغل تا جایی که حتی امکان دارد خدمات اضافه‌ای نیز به مسافران و مهمانان ارائه دهند.

2.ارائه خدمات و رفع نیازهای مشتریان در هر لحظه و مکان:

کارکنان دائماً در حال ارائه خدمات به مهمان‌ها و مسافران هتل می‌باشند. به عنوان مثال، چای باکیفیت درون ظروف و فنجان‌های نقره‌ای و طلایی و با کمک پارچه‌های کتان همیشه سفید سرو می‌شود. کوکتل‌ها باید در یک سینی همراه با دستمال‌های پارچه‌ای تهیه شده و به خوبی عرضه شوند.

3.پاکیزگی و دکوراسیون:

چیزی شبیه به اتاق هتل 5 ستاره را نباید تابحال دیده باشید که در آن تخت خواب‌ها دارای پارچه‌های کتان زیبا و اتو شده باشند و گلهای معطری بر روی آن وجود داشته باشد. حمام‌ها نیز باید شیک و تمیز باشند و شما نباید صابون‌های باز شده را ببینید و یا با حوله‌های نازک و ساده مواجه شوید. همچنین سر و صدا از سالن یا اتاق‌های مجاور نباید شنیده شود.

4.تلاش کارکنان:

قسمتی از خدمات قابل نمایش در هتل‌های 5 ستاره تلاش شبانه روزی کارمندان آن می‌باشد. از شستشوی لوازم و پارچه‌های هتل تا مهم‌ترین و حساس‌ترین خدمات. خدمات 24 ساعته لازمه هتل‌های پنج ستاره و شیک و مجلل می‌باشد.

5.ارائه مداوم خدمات:

خدمات قابل ارائه در هتل‌های 5 ستاره بدون وقفه در حال جریان و اجرا می‌باشد. چه بصورت حل نیاز یک مشتری و چه بعنوان امری روتین و روزمره.

6.خدمات بی نظیر و باکیفیت رستوران:

هر رستوران در هتل‌های پنج ستاره می‌بایست حتی بدون غذا و فقط در قالب ارائه خدمات نیز بی نظیر باشد. همچنین در این رستوران‌ها کارمندان بسیاری در حال کار و فعالیت هستند اما میهمانان و مسافران تنها یک یا چند نفر معدود از این افراد را در فضای رستوران می‌بینند. سر و صدا، بوی غذا و یا احساس و طعم ناخوشایندی از واحد پخت غذا و یا بخش‌های دیگر رستوران به داخل رستوران آورده نمی‌شود. مهمانان عجله ندارند، اما وقتی که آنها منوی خود را سفارش می‌دهند، باید به موقع پردازش و تحویل داده شود.

7.خوش برخوردی و احترام به مسافر:

در هتل‌های 5 ستاره، کارکنان همیشه لبخند می‌زنند و بیشتر از هر وقتی به رفتار و ظاهر خود و همچنین برخورد با مشتریان شان اهمیت می‌دهند. نیازهای مهمانان را پیش بینی می‌کند و به دنبال حل آن می‌روند. حتی امکان دارد مصرف دارویی خاص بعنوان نیاز واجب یک مسافر در داخل سیستم‌های اطلاعاتی هتل وارد شده باشد تا چنانچه مسافر مجدد به آن هتل بازگشت، هتل در تأمین و وجود آن دارو در هتل خود اقدامات لازم را انجام دهد تا در مواقع ضروری بتواند نظر و نگاه مسافر را جلب و آن را وفادارتر نماید.

برگردان شده قسمتی از محتویات سایت www.travelersunited.org۳۳ به نوشته Karen Fawcett۸

به رفتار و محل ایستادن مسئول خوش آمدگویی با دقت نگاه کنید و با توضیحات برابری دهید
به رفتار و محل ایستادن مسئول خوش آمدگویی با دقت نگاه کنید و با توضیحات برابری دهید

*هتل‌ها را با توجه به نوع هدفتان از سفر مشخص کنید. آنها نه خریدنی هستند و نه آوردنی

۲